Často kladené dotazy – FAQ
Návrh projektu
Odeslání návrhu projektu
Finální verze projektu je návrh projektu vygenerovaný aplikací (https://ereg.ksrzis.cz/) jako soubor ve formátu PDF bez příloh (nejedná se např. o „Zkušební tisk“ či sken návrhu). Vytvořit finální verzi návrhu ve formátu PDF lze pouze v případě, že jsou vyplněna všechna povinná pole a přiloženy všechny povinné přílohy. V rámci veřejné soutěže lze podat pouze úplný návrh projektu, který nebude po vygenerování nijak změněn (např. nepoužívat pro přejmenování funkci „Uložit jako…“). Změna návrhu projektu a jeho následné nefinalizování či neposlání prostřednictvím ISDS je důvodem pro jeho vyřazení z veřejné soutěže. Poskytovatel považuje za návrh projektu pouze takový návrh, který je vytvořen aplikací a zaslán prostřednictvím datové zprávy s názvem (předmětem) „AZV – NW2X-0X-00XXX“ či „AZV – NW2XJ-0X-00XXX“ do datové schránky Agentury pro zdravotnický výzkum České republiky s identifikátorem „f7eike4“. Poskytovatel výslovně upozorňuje, že z důvodů využívání aplikace musí být návrhy projektů zasílány do datové schránky Agentury pro zdravotnický výzkum České republiky. Návrhy projektů, které budou zaslány do datové schránky poskytovatele, tedy Ministerstva zdravotnictví, nebudou do soutěže přijaty. K návrhu projektu bude po finalizaci vytvořena elektronická pečeť (podpis), takže již nesmí být nijak upravován. Návrhy projektů, u kterých bude tento podpis změněn, budou z veřejné soutěže vyřazeny. K návrhu projektu se v aplikaci připojí pouze takové přílohy, které jsou specifikovány v zadávací dokumentaci a k danému projektu jsou požadovány. Přílohy musejí být vkládány do aplikace ve formátu PDF. Datovou schránkou se doručuje pouze návrh projektu vygenerovaný aplikací bez příloh, jako soubor ve formátu PDF, obsahující návrh projektu vygenerovaný aplikací. Omezení velikosti zprávy je 10 MB. Po zaslání finálního PDF návrhu projektu datovou zprávou je možné ověřit, zda došlo ke spárování zaslaného PDF s návrhem projektu v ISVP. Tuto informaci naleznete v záložce detailu projektu označené „Detail“ ve spodní části nazvané „Verze projektu “, kde ve sloupci „Přijato ISDS“ musí být „V pořádku“. „V pořádku“ musí být u verze návrhu, kterou jste stáhli pomocí „Stáhnout PDF“ a je na prvním řádku. Pokud došlo k úpravám návrhu a jeho uložení je nutné zaslat aktuální PDF znova. Pokud se ve sloupci objeví text „S chybou“, tak se datová zpráva s ISVP nespárovala (došlo k porušení dokumentu), je tedy nutné vygenerovat PDF a opětovně ho zaslat datovou zprávou, pokud je ve sloupci „Ne“, nebyla datová zpráva dosud poslána či na AZV prozatím nedošlo k vyzvednutí datové zprávy a předání do ISVP. Návrhy projektů lze zasílat pouze jednotlivě.
Řešení projektu
Výsledek musí být dedikován pouze danému projektu a žádnému jinému projektu řešenému s podporou MZ – AZV ČR, přičemž dedikací se myslí dedikace uvedené ve vlastním publikačním výstupu a také v Rejstříku informací o výsledcích Informačního systému VaVaI. Např. v dedikaci je uveden pouze jeden projekt MZ (AZV) a dále ostatní poskytovatelé vč. institucionální podpory příp. zahraniční zdroje – „Podpořeno z programového projektu Ministerstva zdravotnictví ČR s reg. č. NW24-0x-00xxx, z grantu GA ČR reg. č. ……. a institucionální podpory MZ ČR….“, jedná se tedy o výhradní dedikaci (výhradní dedikací není uvedení dvou a více projektů MZ (AZV) např. „Podpořeno z programových projektů Ministerstva zdravotnictví ČR s reg. č. NU23-0x-00xxx a reg. č. NW24-0x-00xxx“). Doporučený formát textu dedikace projektů MZ: v ČJ „Podpořeno z programového projektu Ministerstva zdravotnictví ČR s reg. č. NW24-xx-00xxx.“, v AJ „Supported by Ministry of Health of the Czech Republic, grant nr. NW24-xx-00xxx.“ Nespotřebované prostředky z daného kalendářního roku, pokud nejsou převedeny do fondu účelově určených prostředků (FÚUP) oprávněnými subjekty, může příjemce nebo další účastník použít v dalších letech řešení projektu v souladu se schváleným Návrhem projektu, tedy ke stejnému účelu, ke kterému byly schváleny poskytovatelem (NÚUP). Pro čerpání nespotřebovaných prostředků platí stejná pravidla, která stanovuje ZD. Pokud příjemce (i za dalšího účastníka) nebude mít zájem na využívání nespotřebovaných prostředků v dalších letech řešení projektu, informuje o tom poskytovatele a nespotřebované prostředky vrátí do státního rozpočtu dle pokynu poskytovatele a to: – příjemce, který je organizační složkou státu nebo územně samosprávného celku, vrací nespotřebovanou účelovou podporu na příjmový účet svého zřizovatele; – ostatní příjemci vrací nespotřebované prostředky na účet cizích prostředků Ministerstva zdravotnictví č. 6015-2528-001/0710 Ano, v případě změny obecně závazných právních předpisů týkajících se osobních nákladů v projektu (např. změny platových tarifů, změny povinného přídělu do FKSP apod.) a jejich dopadů na ekonomické ukazatele je možné provést přesuny mezi jednotlivými položkami (z ostatních provozních nákladů do osobních nákladů) i nad limit 100 tis. Kč bez žádosti, dle podmínek v ZD či v pokynech pro vyplnění DZ/ZZ, a není k nim zapotřebí dodatku ke smlouvě či nového rozhodnutí o změně struktury rozpočtu, avšak pouze v daném roce, kdy byly právní předpisy změněny (změnu lze ohlásit i do budoucna). Je však nutné (oficiální cestou, nejlépe ISDS) kontaktovat Kancelář AZV s konkrétními požadavky, jelikož je nutné pro následující zprávu (dílčí či závěrečnou) upravit projekt, příjemce musí tyto změny popsat a zdůvodnit. Ne, nedočerpanou účelovou podporu z položky Investiční náklady nelze převést na jinou položku, tj. provozní či osobní náklady (byla schválena pro využití konkrétní investice). Částku lze použít v dalších letech řešení ke stejnému účelu (v položce investiční náklady). Příjemce může požádat o odklad odevzdání závěrečné zprávy formou vyplnění Formuláře část ZO, odklad je obvykle možný o max. 2 měsíce (je upřesněno v daných pokynech pro vyplňování ZZ), a to z důvodu následujícího externího a interního hodnocení. Formulář ZO bude přiložen k danému projektu do aplikace ISVP (v části „Ostatní přílohy“) a současně zaslán do datové schránky AZV ČR (f7eike4), v ISVP se však tato závěrečná zpráva nefinalizuje (datovou zprávou se společně s Formulářem ZO neposílá ani zkušební tisk závěrečné zprávy). Dle nařízení vlády č. 397/2009 Sb., o informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, je stanoveno období potřebné pro doložení výsledků řešení projektu, a to do 6 měsíců ode dne ukončení řešení projektu. V této době lze např. dodat výsledky k ukončenému projektu, které nebyly uplatněné do řádného ukončení projektu (resp. odevzdání ZZ). Také pro projekty s odkladem odevzdání ZZ, však platí termín odevzdání všech výsledků do 6 měsíců od ukončení řešení projektu, tj. od 31. 12. příp. 30. 6. Výsledky lze dodat datovou zprávou či na email (sken daného výsledku, potvrzení o tisku včetně informací o výsledku, tj. název, autoři, IF, popis atd.), příp. fyzicky poštou/osobně. Úvazek uvádějte evidenční (nikoliv přepočtený). Bez žádosti o schválení změny, avšak po řádném zdůvodnění v dílčí či závěrečné zprávě lze realizovat (není třeba dodatek ke smlouvě či nové rozhodnutí): Změny, u kterých je nutné požádat o schválení přes formulář „Žádost o schválení změny projektu“ (EN) (po schválení změny bude vytvořen dodatek ke smlouvě či nové rozhodnutí): Formulář „Žádost o schválení změny projektu“ (EN) posílá příjemce prostřednictvím datové schránky AZV ČR. Zásadní změny je nutné nahlásit nejpozději do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy se příjemce o takové skutečnosti dozvěděl. Jelikož zprocesování žádosti o změnu může trvat déle, proto prosím oznamte danou změnu dříve, a to dopisem, zaslaným nejlépe datovou zprávou, s krátkým popisem změny (nemusí být např. stanovena nová osoba spolu/řešitele atd.). Všechny změny či přesuny by měly být účelné, hospodárné, efektivní a podložené schválenými činnostmi projektu a být v souladu s obecně závaznými pravidly. Výše uznaných nákladů a s tím související výše podpory poskytnuté na řešení projektu na celou dobu řešení nesmí být v průběhu řešení změněny o více než 50 % výše uznaných nákladů nebo výše podpory z veřejných prostředků uvedených ve smlouvě o poskytnutí podpory nebo v rozhodnutí o navýšení rozpočtu. Změny, které nejsou přípustné a nelze o ně ani žádat:
Obecné informace
Czech Health Research Council. Ano. Novela zákona č. 218/2000 o rozpočtových pravidlech ukládá za povinnost všem institucím, uvedeným v §3 písm. h) bod 10-14 tohoto zákona za povinnost zřídit si účet u ČNB. V opačném případě dochází k porušení rozpočtové kázně. U fyzických osob a soukromých vysokých škol, které jsou přímými příjemci státní dotace, zákon tok finančních prostředků neupravuje a způsob plateb tak zůstává nezměněn (finanční prostředky tak mohou přijímat na konto, vedené u jakékoliv komerční banky). Prostředky pro spolupříjemce převedené na účet nepodléhající státní pokladně již mohou být vedeny mimo účty ČNB (mohou i na ČNB). Uvedený postup platí pro instituce, uvedené v § 3 písm. h) bod 10 až 14 zákona č. 218 o rozpočtových pravidlech. S dotazem se můžete obrátit na CZECRIN https://czecrin.cz/ (CZECRIN Access Manager: MUDr. Jana Unar Vinklerová, Ph.D.; ), se kterým AZV ČR, se souhlasem poskytovatele, podepsala memorandum o spolupráci (https://www.azvcr.cz/azv-cr-a-czecrin-uzavrely-memorandum-o-spolupraci/). Dále pak na webových stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv https://www.sukl.cz/ (např. klinické hodnocení léčiv https://www.sukl.cz/leciva/obecne-informace-2, klinické zkoušky https://www.niszp.cz/index.php/cs/kontakt) příp. http://www.olecich.cz/, zde naleznete Informační listy SÚKL (např. o klinickém hodnocení léků) http://www.olecich.cz/uploads/infoLISTY/03550_14946_SUKL_Infolisty_2015_01_01.pdf, http://www.olecich.cz/uploads/infoLISTY/03550_15123_SUKL_Infolisty_2015_02_01.pdf.
ISVP
Pro vstup do aplikace prosím použijte odkaz: http://eregpublic.ksrzis.cz/. Pokud jste si aktivovali účet, máte k dispozici jak uživatelské jméno, tak heslo, které jste si při aktivaci vytvořili. Pokud nejste prozatím do ISVP registrován, vypršela Vám lhůta pro aktivaci (aktivační link z adresy ), či máte jiný problém s aktivací či přihlášením, obraťte se na technickou podporu systému zajišťující ÚZIS ČR: ; +420 222 269 999. Doporučeným prohlížečem pro korektní zobrazení formulářů systému ISVP je Microsoft Edge aktualizovaný na verzi Chromium, Google Chrome od verze 69 a Mozilla Firefox od verze 62.0.3 a 60.2.2 ESR (jedná se o obecné požadavky prostředí JTP). Podržením klávesy „CTRL“ a posouváním pomocí kolečka myši lze zmenšit či zvětšit měřítko zobrazení obrazovky. Prosíme tedy zmenšete si zobrazení obrazovky. Po úplném vyplnění formuláře doporučujeme použít tlačítko „Zkontrolovat“, pokud se neobjeví žádné chyby (validační kontrola), stiskněte tlačítko „Finalizovat a podat“. U návrhu projektu se po stisknutí tlačítka „Finalizovat a podat“ objeví v části „Verze projektu“ tlačítko „Stáhnout PDF“ pro vygenerování PDF souboru. U dílčí či závěrečné zprávy se po stisknutí tlačítka „Finalizovat a podat“ vraťte na „Detail“ daného projektu, kde se v části „Dílčí / závěrečné zprávy“ objeví u zprávy za daný rok tlačítko „Stáhnout PDF“ pro vygenerování PDF souboru. Soubor PDF (není nutné přejmenovávat, v případě přejmenování použijte „průzkumník“ a funkci „Přejmenovat“, nelze např. použít funkci „Uložit jako…“), ať návrhu projektu či dílčí/závěrečné zprávy, se nezměněný zasílá jednotlivě v datové zprávě s názvem (předmětem) „AZV – NW2X-0X-00XXX“ či „AZV – NW2XJ-0X-00XXX“ u návrhu projektu, u dílčí zprávy pod názvem „AZV – DZ registrační číslo projektu“ a u závěrečné „AZV – ZZ registrační číslo projektu“ do datové schránky Agentury pro zdravotnický výzkum České republiky s identifikátorem „f7eike4“. Správné doručení dokumentu lze zkontrolovat v ISVP ve sloupci „Přijato ISDS“, kde musí být uvedeno „Vpořádku“. Ano, v ISVP je nutné vyplnit sídlo a bankovní účet Vaší instituce. Sídlo je povinným údajem již při podání návrhu projektu, bankovní spojení lze zadat až při financování dané instituce, bez vyplnění těchto dat nebude možné provést generování smluv a výplatu účelových prostředků. Sídlo i bankovní účet lze zadat pouze oprávněnou osobou s rolí „Uchazeč“ a to pod ikonkou „Osobní nastavení/Personal settings“ výběrem ikony „Detail subjektu“. Prosíme o zadání „Tuzemského bankovního spojení“ v záložce „Bankovní spojení“, kdy je nutné vyplnit „Číslo účtu“ a „Kód banky“ a následně vše uložit tlačítkem „Uložit“. Vyplnění sídla organizace naleznete v záložce „Adresa organizace“. Bližší informace naleznete v manuálu „Vyplnění_BÚ_adresy_rolí_Uchazeč_ISVP.pdf“ (v „Dokumentech“ pod červenou ikonou „i“ v ISVP).
Účastníci projektu
Počet není omezen při zachování pravidla, že spoluuchazečem musí být subjekt odlišný od uchazeče (v případě právnické osoby s rozdílným IČ). Uchazečem je v této veřejné soutěži organizační složka státu nebo organizační jednotka ministerstva, zabývající se výzkumem a vývojem, a dále právnická osoba nebo fyzická osoba, která se uchází o poskytnutí podpory. Forma organizace v tomto případě není omezena. Uchazeč musí před ukončením soutěžní lhůty prokázat svou způsobilost v souladu s postupem popsaným v Zadávací dokumentaci. Většina těchto institucí však není brána jako výzkumné organizace (viz seznam výzkumných organizací MŠMT zde (https://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj-2/vyzkumne-organizace) a jsou tedy povinni vložit další zdroje financování viz 2.3. Pravidla pro stanovení intenzity a výše podpory. Dle ustanovení § 18 odst. (11) zákona č. 130/2002 Sb. se „Veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích se může účastnit i právnická osoba se sídlem v členském státě Evropské unie nebo jiném státě tvořícím Evropský hospodářský prostor nebo Švýcarské konfederaci nebo občan takového státu nebo dlouhodobě pobývající rezident na území České republiky nebo státní příslušník jiného státu, byl-li mu na území České republiky povolen pobyt za účelem vědeckého výzkumu, pokud splňuje podmínky způsobilosti podle odstavce 2 s tím, že způsobilost podle odstavce 2 písm. b) až f) prokazuje čestným prohlášením. (viz ZD Příloha – Vzor čestného prohlášení pro prokázání způsobilosti uchazeče/spoluuchazeče se sídlem mimo Českou republiku). V souladu s ustanovením článku 1 odst. 5 a) Nařízení je požadováno, aby měl další účastník se sídlem mimo Českou republiku k okamžiku vyplacení podpory v České republice provozovnu či pobočku. Zároveň je takový uchazeč povinen prokázat, a to nejpozději před uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory, že provozovna či pobočka právnické osoby se sídlem v členském státě Evropské unie, která je umístěna v České republice, splňuje veškeré požadavky způsobilosti dle ustanovení § 18 zákona č. 130/2002 Sb., obdobně jako uchazeč se sídlem v České republice.
Náklady
Mezi způsobilé náklady lze zahrnout doplňkové (režijní) náklady vzniklé v přímé časové a věcné souvislosti při řešení projektu (např. administrativní náklady, náklady na pomocný personál a infrastrukturu). Maximální výše takových nákladů je 20 % z částky celkových uznaných nákladů projektu požadovaných od MZČR bez nákladů na pořízení dlouhodobého majetku, tj. pouze z neinvestičních nákladů. Doplňkové (režijní) náklady plánované v návrhu projektu nelze překročit ani žádat o jejich navýšení v průběhu řešení projektu. Nejsou-li tyto náklady požadovány v návrhu projektu, nelze je zahrnout mezi uznané náklady. Čerpané režijní náklady nesmí za celou dobu řešení projektu 1) překročit původní plánovanou částku ve schváleném návrhu projektu a za 2) nesmí překročit 20 % celkových čerpaných neinvestičních účelových prostředků od MZ ČR v rámci daného projektu. Ano, specializovanou odbornou výpočetní techniku, která je nutná k realizaci projektu a jeho cílů, lze zahrnout do uznatelných nákladů. Nákup takovéto výpočetní techniky musí však být specifikován a řádně zdůvodněn v návrhu projektu včetně zdůvodnění využití. Jednotlivé účetní jednotky postupují v souladu s nastavenou hranicí uvedenou v prováděcích vyhláškách dle typu subjektu (příp. dle úpravy v interních směrnicích instituce). V rámci Podprogramu 1 a 2 lze hradit z prostředků poskytovatele (z účelových výdajů MZ) mimořádné odměny (u osobních nákladů specifikovaných v písm. a) a b) bodu (2), článku 5.4.1. zadávací dokumentace), pokud jsou mzdy, ke kterým jsou mimořádné odměny vztaženy, hrazeny z jiných zdrojů než účelových prostředků poskytovatele a zároveň jsou tyto jiné zdroje v návrhu projektu uvedeny. Celkové náklady projektu pak budou o tyto mzdy vyšší než náklady hrazené z účelových prostředků poskytovatele i u projektů řešených výlučně výzkumnými organizacemi. Uvést v návrhu projektu jen mimořádné odměny, bez mzdy (úvazku), není možné. Výši mimořádných odměn poskytovatel limituje maximálně částkou 100 tis. Kč/pracovník/rok za všechny jím řešené projekty podporované poskytovatelem. Ilustrativní příklad: p. Novák má dostat mimořádnou odměnu 10.000 Kč/rok z účelových prostředků poskytovatele, proto musí být v návrhu projektu ještě uvedeny prostředky na jeho mzdu/plat – hrazené z jiných zdrojů, včetně výše úvazku na daném projektu. U osobních nákladů není uveden % limit ve vztahu k požadovanému objemu dotace. Poskytovatel při schvalování výše uznaných osobních nákladů všech uchazečů vždy vychází ze zákoníku práce a z nařízení vlády č. 448/2011 Sb. ze dne 7.12.2011 a z dalších relevantních platných právních předpisů, event. zvyklostí na daném pracovišti. Pouze je nutné dodržet stanovené limity v ZD (min. a max. úvazek, výše mimořádných odměn). Výše úvazku musí odpovídat cílům, roli v projektu, výsledkům a ohodnocení dané osoby. Nulová výše úvazku se nepřipouští. Poskytovatel stanovuje minimální výši úvazku na jednom projektu u jednoho zaměstnavatele pro navrhovatele ve výši 0,2 a spolunavrhovatele ve výší 0,2 (VES 2021-2024) resp. 0,1 (od VES 2025). Pro účely návrhu projektu není možné, aby součet všech úvazků dané osoby hrazených z účelové podpory poskytovatele překročil hranici 100 %, tj. 1,00. V případě přijetí více projektů je následně nezbytné snížení úvazků na projektech na maximální výši součtu všech úvazků 1,00. Příklady: Finanční limit požadované dotace na jeden projekt není stanoven, vyjma Podprogramu 2 (podpora mladých vědců), kdy je výše možných uznaných nákladů projektu limitována finanční částkou 7 mil. Kč. Je-li uchazečem nebo spoluuchazečem fyzická osoba, zahrne se pro účely evidence nákladů částka na její finanční ohodnocení za práci při řešení projektu do položky osobních nákladů, i když nejde o náklady vynakládané na úhradu mezd a platů v rámci pracovněprávních vztahů podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.
Přílohy
Přílohy k návrhu projektu je nutné doručit v průběhu soutěžní lhůty v listinné formě poštou nebo osobně do podatelny AZV ČR na adrese Ruská 2412/85, 100 00 Praha 10 v obálce označené textem „NEOTVÍRAT – VES 202X“ nebo podepsané kvalifikovaným elektronickým podpisem podle zvláštního právního předpisu do datové schránky AZV ČR pod předmětem zprávy „NEOTVÍRAT – VES 202X“. Přílohy, které by mohly pro uchazeče vytvářet selektivní výhodu v rámci VES, budou vyhodnoceny jako nepovolené, jsou to všechny přílohy, které rozšiřují přílohu „popis projektu“ (10 stran) a přikládané „CV“ (2 strany). Mezi povolené přílohy projektu, patří dokumenty uvedené v ZD např.: – doklady (dle povahy projektu) a čestná prohlášení k prokázání způsobilost (článek 4.2 zadávací dokumentace); – seznam odborníků, kteří by neměli projekt posuzovat (pro zajištění objektivity při posuzování projektu máte možnost uvést tuzemské i zahraniční odborníky, kteří by se neměli na hodnocení projektu podílet); – nabídka identifikace dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny a kurzu, je-li v návrhu projektu podrobně specifikován pořizovaný majetek nebo předmět služby jako jedinečný; – doložení spolufinancování z jiných zdrojů čestným prohlášením uchazeče nebo potvrzením předpokládaného sponzora; – plná moc k podání návrhu třetí osobě v případě, že uchazeč nedisponuje vlastní datovou schránkou; – nepodepsaný návrh smlouvy o spolupráci mezi uchazečem (příjemcem) a navrhovanými dalšími účastníky, předkládá se vždy, pokud uchazeč není jediný účastník návrhu projektu; – příloha „Motivační účinek“ – srovnávací analýza, porovnání míry zamýšlené činnosti s podporou a bez podpory, případně porovnání celkové částky vynaložené příjemcem na projekt s podporou a bez podpory, případně rychlost dokončení projektu s podporou a bez podpory, v případě, že se řešení projektu účastní velký podnik; – v případě potřeby originál plné moci (pověření), kterou statutární orgán uchazeče/spoluuchazeče zplnomocní svého zástupce k provádění úkonů souvisejících s podáním návrhu projektu; – další přílohy: v rámci Podprogramu 2 se jedná o čestné prohlášení, pokud navrhovatel pobýval na mateřské nebo rodičovské dovolené, prodělal dlouhodobou nemoc, případně z obdobných objektivních důvodů přerušil vědeckou kariéru, časový limit 8 let od udělení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu se o tuto dobu zvyšuje (dokládá se v ISVP), v části Bibliografie se jedná o seznam výsledků výzkumu za posledních pět let. Nedílnou součástí každého návrhu projektu je „popis projektu“ a „životopis/y“. Čestná prohlášení podle přílohy 2-5 ZD a další doklady podle článku 4.2. odst. (1) a) -e), g) ZD se doručují v průběhu soutěžní lhůty v listinné formě poštou nebo osobně do podatelny AZV ČR na adrese Ruská 2412/85, 100 00 Praha 10 v obálce označené textem „NEOTVÍRAT – VES 202X“ nebo podepsané kvalifikovaným elektronickým podpisem podle zvláštního právního předpisu do datové schránky AZV pod předmětem zprávy „NEOTVÍRAT – VES 202X“. Stejným způsobem bude doručen případný originál plné moci (pověření), kterou statutární orgán uchazeče/spoluuchazeče zplnomocní svého zástupce k provádění úkonů souvisejících s podáním návrhu projektu. Všechny ostatní přílohy požadované ZD (podle článku 4.2. odst. (1) f) ZD) se odevzdávají prostřednictvím aplikace ISVP jako vložená příloha ve formátu PDF. V případě plné moci k podání návrhu třetí osobě, pokud uchazeč nedisponuje vlastní datovou schránkou, připojí uchazeč tuto plnou moc jako přílohu v aplikaci ISVP a zároveň ji doručí v listinné podobě poštou nebo osobně na adresu AZV ČR, Ruská 2412/85, 100 00 Praha 10 v obálce označené textem „NEOTVÍRAT – VES 202X“. Ano, je nutné dodržet ZD předepsanou osnovu: Pro čestná prohlášení k návrhům projektů, konkrétně v položce „Typ subjektu uchazeče z hlediska CEDR“ použijte číselník právních forem (viz např. https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/informacni-systemy/programove-financovani/zed/metodicka-podpora-k-zed/ciselnik-pravnich-forem-ris-zed-54946). Veškeré informace k CEDR (Centrální evidence dotací z rozpočtu) je možné nalézt na stránkách MFČR: http://cedr.mfcr.cz/. Pro vyplnění položky „Typ subjektu uchazeče z hlediska CEP“ použijte číselník „Druh subjektu“ v sekci „Systémové číselníky“ na této stránce: https://www.isvavai.cz/is?s=prehled-ciselniku. Příloha Návrh smlouvy o spolupráci se předkládá vždy, pokud uchazeč není jediný účastník návrhu projektu (tzn. vždy, když je projekt řešen ve spolupráci uchazeče a spoluuchazeče/spoluuchazečů); odevzdá se prostřednictvím aplikace ISVP, jako vložená příloha ve formě PDF. Návrh smlouvy nemusí být podepsán a stačí jeden vzor k danému projektu (i v případě účasti více spoluuchazečů – nebudou vyplněny základní údaje o druhé straně). V případě navrhovaného projektu předpokládajícího experimentální práci se zvířaty přiloží uchazeč/spoluuchazeč: při podávání návrhu projektu minimálně kopii „oprávnění k používání pokusných zvířat“ (dřívější akreditace uživatelského zařízení) podle § 15b zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, s platností minimálně do začátku řešení projektu; při uzavírání smlouvy platný schválený (originál) „projekt pokusů“, vztahující se konkrétně k tomuto projektu, nebo jeho úředně ověřenou kopii či dokument s elektronickou konverzí, se stanovisky odborné komise uživatelského zařízení a resortní komise příslušného státního orgánu podle zákona č. 246/1992 Sb. na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 419/2012 Sb., o ochraně pokusných zvířat, ve znění pozdějších předpisů. Možné je také přiložit jeden projekt pokusů k několika projektům (tematicky však musí odpovídat). Pokud název projektu pokusů neodpovídá názvu projektu, bude k němu vždy přiložena také Žádost o schválení projektu pokusů (min. její kopie). Souhlasné stanovisko etické komise k danému projektu musí být předloženo vždy uchazečem nebo spoluuchazečem, ke kterému se vztahuje zákonná povinnost tzn. v případě, že se jedná (i) o poskytování zdravotní péče, (ii) o výzkum s lidskými subjekty, a (iii) o výzkum s metodikou dotazníkových šetření a kvalitativních šetření u osob zasažených nebo ohrožených nemocí v souladu s Mezinárodní etickou komisí pro biomedicínský výzkum s lidskými účastníky CIOMS/WHO, 2002. V případě, že se jedná o výzkum na biologickém materiálu (pacientských vzorcích), který byl odebrán např. v rámci jiného projektu, je taktéž nutné přiložit stanovisko etické komise vč. daného informovaného souhlasu, který byl použit v rámci odběru tohoto biologického materiálu, v tomto informovaném souhlasu by pak mělo být explicitně uvedeno, že vzorky budou dále využity např. v následujících projektech apod. Etická komise zde výslovně potvrdí správnost přiloženého „Informovaného souhlasu pacienta/osoby zařazené do výzkumného souboru“ a odpovídá za jeho soulad s předpisy, pokud je Informovaný souhlas podle příslušného zákona vyžadován. Dále je nutné v případě předpokládané práce s lidmi doložit vyjádření etické komise k ochraně lidských bytostí. Při podání projektu postačí kopie, při uzavírání smlouvy, je nutné doložit originál, úředně ověřenou kopii či dokument s elektronickou konverzí. Již není požadováno, místo této přílohy je nutné přímo v návrhu projektu odpovědět na dvě otázky, a to, zda „Návrh projektu odpovídá klinickému hodnocení léčiv dle ustanovení zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech“ a zda „Návrh projektu odpovídá klinické zkoušce zdravotnických prostředků dle zák. 375/2022 Sb., o zdravotnických prostředcích a diagnostických zdravotnických prostředcích in vitro“ (za správnost odpovědí odpovídá uchazeč). Pokud je odpovězeno kladně je nutné doložit, originál, úředně ověřenou kopii či elektronickou konverzi dokumentu: Rozhodnutí o povolení klinického hodnocení pro Českou republiku ve smyslu zákona o léčivech a stejnou dokumentaci, která byla schválena v tomto rozhodnutí (příp. platné Povolení ohlášeného klinického hodnocení podle Směrnice 2001/20/ES včetně vyjádření Etických komisí a stejnou dokumentaci) v případě, že návrh odpovídá klinickému hodnocení léčiv; V případě návrhu projektu, který odpovídá provedení klinické zkoušky zdravotnického prostředku s CE značkou, který bude v klinické zkoušce používán mimo určený účel použití a/nebo v případě návrhu projektu, který odpovídá provedení klinické zkoušky zdravotnického prostředku bez CE značky, přiloží uchazeč Rozhodnutí o povolení KZ ve smyslu zákona o zdravotnických prostředcích a MDR (vyžaduje-li taková klinická zkouška Rozhodnutí o povolení) nebo Potvrzení o přijetí podaného ohlášení (vyžaduje-li klinická zkouška ohlášení o záměru provést klinickou zkoušku) ve smyslu zák. o zdravotnických prostředcích a MDR. Pouze v případě, že se nejedná o klinické hodnocení či klinickou zkoušku, může být přiloženo stanovisko SÚKL, že se nejedná o klinické hodnocení a že se nejedná o provedení klinické zkoušky. Příloha motivační účinek se předkládá vždy, pokud je účastníkem projektu „velký“ podnik (ať už v pozici uchazeče nebo spoluuchazeče); vzor této přílohy není předepsaný, formát je srovnávací analýza (porovnání míry zamýšlené činnosti s podporou a bez podpory), maximální rozsah je však stanoven na dvě normostrany – viz článek 5.6. této zadávací dokumentace; odevzdá se prostřednictvím aplikace ISVP, jako vložená příloha ve formě PDF. Ne. Checklisty jsou pouze pomůckou navrhovatele a slouží výhradně pro jeho interní kontrolu procesů.
pro řešení projektu a pro dosažení předpokládaného výsledku a jejich rozbor, způsob získávání dat, jejich analýzy a návrh statistického zpracování;
jak bude realizována (vzor budoucí smlouvy jako příloha návrhu projetu) včetně specifikace jejich podílu a odpovědnosti. V případě zahraniční spolupráce je třeba doložit podepsaný letter of support nebo letter of intent na hlavičkovém papíře subjektu včetně způsobu a výše financování; řešení projektu by nemělo být dominantně založeno na kontrahovaném výzkumu či placených službách dodávaných partnery mimo řešitelský tým;
Podprogram 2 – Podpora rozvoje juniorních výzkumníků – Juniorské projekty
V rámci soutěží VES 2024, VES 2025 Navrhovatel, později řešitel, splňuje podmínku, že uplynulo nejvýše 8 let (pro VES 2025J je rozhodný rok 2016) od udělení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu, nebo jej získá nejpozději do dne uzavření smlouvy/vydání rozhodnutí o řešení projektu. Pokud navrhovatel pobýval na mateřské nebo rodičovské dovolené, prodělal dlouhodobou nemoc, případně z obdobných objektivních důvodů přerušil vědeckou kariéru, časový limit 8 let od udělení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu se o tuto dobu zvyšuje. Tyto skutečnosti (udělení titulu, rodičovská dovolená apod.) dokládá navrhovatel prostřednictvím čestného prohlášení. V rámci soutěží VES 2021, VES 2022 a VES 2023 Řešitel, spoluřešitelé a všichni odborní spolupracovníci musí mít věk v roce vyhlášení soutěže max. 35 let. Je povolena pouze jedna výjimka za daný tým, jeden člen daného týmu, tj. odborný spolupracovník může mít věk v roce vyhlášení soutěže max. 45 let. V rámci soutěže VES 2020 Řešitelem musí mít věk v roce vyhlášení soutěže max. 35 let Tyto pravidla dle dané VES trvají i v případě udělení dotace, po celou dobu řešení projektu i rámci případných změn. Navrhovatel/Řešitel je osoba zodpovědná uchazeči/příjemci za řešení projektu. Spolunavrhovatel/Spoluřešitel je osoba zodpovědná spoluuchazeči/spolupříjemci za dílčí řešení projektu. Odborný spolupracovník je jmenovitý člen řešitelského týmu se stanoveným úvazkem a mzdou či je přijat na dohodu, který není označen jako technický, administrativní či pomocný pracovník. Musí mít vyplněno jméno, příjmení a datum narození. U Podprogramu 2 (podpora rozvoje juniorních výzkumníků) je výše možných uznaných nákladů projektu limitována finanční částkou 7 mil. Kč.
Cestování v rámci řešení projektu, účast na konferencích apod.
Aktivní účastí na konferenci se rozumí aktivní vystoupení, nikoliv spoluautorství příspěvku, jednoho člena řešitelského týmu, který je na projektu uveden jmenovitě, a to formou přednášky nebo posteru, kde téma příspěvku musí souviset s problematikou řešeného projektu. Pro uznání nákladů je nutné k DZ/ZZ doložit minimálně zvací dopis či potvrzení přijetí příspěvku a program. Náklady pro ostatní členy týmu s pasivní formou účasti, i v případě, že jsou spoluautory příspěvku prezentovaného aktivním účastníkem, nejsou uznatelné, a musí být hrazeny z jiných zdrojů např. z institucionálních prostředků dané VO. Dva členové týmu mohou z jednoho projektu požadovat uhrazení nákladů na jednu konferenci pouze v případě přijetí dvou příspěvků s aktivní účastí (přednáška/poster). V případě, že se nemůže prezentující aktivně konference účastnit, např. pro nemoc, mateřská dovolená apod., je nutné zkontaktovat pořadatele a požádat o změnu prezentujícího (mělo by být vyhověno, pokud by nastal případ, že změna prezentující osoby nebyla akceptována, bude přiložena tato komunikace). Ne, náklady lze hradit pouze účastníkovi, který má v rámci konference potvrzenou aktivní účast (u jednoho příspěvku, může být pouze jedna, pouze jeden aktivně prezentuje i v případě, že má příspěvek více spoluautorů). Pokud bude druhému účastníkovi zaměstnavatelem schválena tato cesta, musí být proplacena z jiných zdrojů např. z institucionálních prostředků (pasivní účast nelze z účelových prostředků hradit). Cestovné jsou náklady zahrnující veškeré náklady na pracovní cesty v souladu s ustanoveními §173 až 181 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a to až do výše tímto zákonem stanovené nebo umožněné, a to pro řešitele a další pracovníky jmenovitě uvedených na projektu. Pracovní cesty musí být vždy schváleny v rámci pracoviště (vysílání na pracovní cestu atd.). Jedná se o náklady vzniklé výhradně v přímé, tzn. v časové a věcné, souvislosti s řešením projektu včetně pracovních pobytů nutných pro řešení projektu, cest konaných v souvislosti s aktivní účastí na konferencích apod. (vše však musí být řádně zdůvodněno v návrhu či DZ a ZZ). Rovněž se jedná o cestovné i náklady na pobyty zahraničních pracovníků účastnících se řešení projektu („pracovník“ znamená v této souvislosti zaměstnanec příjemce, nebo pracovník na DPP/DPČ). Poskytovatel přispívá na cestovné do maximální výše stanovené pro uchazeče a spoluuchazeče dohromady: pro první rok řešení projektu do maximální výše 80 000 Kč, v dalších letech řešení projektu do maximální výše 150 000 Kč. Ano, ale pouze za předpokladu, že je zaměstnancem spolu/příjemce, resp. spolu/uchazeče (dohoda, úvazek). Pokud daná osoba nefiguruje v projektu, není zaměstnancem, ale spolupráce s tímto zahraničním spolupracovníkem na projektu je doložená, lze příp. náhradu uhradit ze služeb. Tato náhrada nesmí překročit denní sazbu cestovného dle sazeb per diems (volně k dispozici např. Current EU Per Diem Rates and more… – Current per diem rates for Current EU Per Diem Rates and more… – per-diems.info). Začátek, ukončení pracovní cesty a další podmínky konání, určuje a schvaluje zaměstnavatel (viz § 153 zákoník práce), tudíž také zaměstnavatel může příp. umožnit zaměstnanci přerušení pracovní cesty (mělo by být však interně ošetřeno) z jeho strany tzn. ze soukromých důvodů (návštěva přátel, kulturní akce apod. v místě nebo v jeho okolí, kam byl vyslán, tzn. může odjet o den, dva dní dříve, anebo zůstat a odjet domů později). O přerušení např. nejde, v případě, že zaměstnavatel vyšle zaměstnance o den dříve, aby si mohl po dlouhém cestování odpočinout. Z účelové podpory lze pak uhradit obvyklé náklady, které přímo souvisejí s řešením projektu (cesta tam, zpět a obvyklé cestovní náhrady v rámci pracovní cesty). Pokud zaměstnavatel přerušení pracovní cesty povolí měly by být vymezeny nároky zaměstnance na cestovní náhrady a také jasně stanoven začátek a konec přerušení cesty, resp. jasný termín pracovní cesty. Tyto náklady mohou být uznány pouze v případě časového rozlišení. V rámci čerpání běžného roku (na konci), nemohou být uznány, jelikož nelze z účelové podpory daného roku hradit výdaje příštích období (následující rok). Výjimkou by mohl být případ, kdy byl konferenční poplatek zaplacen na konci roku přímo účastníkem a k zaúčtování do nákladů projektu by došlo až v rámci cestovního příkazu a vyúčtování cesty. V tomto případě by bylo vhodné přiložit (k ostatním dokladům) výpis z účtu a čestné prohlášení účastníka, že dané položky zaplatil. Pro tento a obdobné případy doporučujeme uzavřít pojištění, resp. připojištění, které pak lze nárokovat z účelové podpory, následně je tedy storno letenky např. z důvodu nemoci uznáno.
Výzkumná data a otevřený přistup k výstupům/výsledkům
Open science neboli otevřená věda, by měla např. přinést zlepšení dostupnosti výsledků ve vědě a nových technologií a inovací pro všechny, zrychlit a zefektivnit spolupráci a sdílení poznatků mezi vědci, zamezit opakování prováděných výzkumů, opakovaně využívat již dostupná data atd. a to nejčastěji otevřeným přístupem k recenzovaným publikacím – Open Access a k výzkumným datům – Open Data. Open Access prozatím není vyžadováno obecně závaznou legislativou, tudíž publikování v Open Access můžeme pouze doporučit a ponecháváme rozhodnutí v rukou řešitelů našich projektů. Pokud to zvyklosti, charakter výsledku a podmínky řešení projektu v daném oboru umožňují, je vhodné publikovat výsledky formou Open Access, případně mohou být publikační výstupy předány do otevřených digitálních repositářů, a to v souladu s licenčními podmínkami vydavatele. Oproti tomu Open Data, resp. práce s výzkumnými daty je již mj. zakotvena v novele zák. 130/2002 Sb. (od roku 2022), proto bude požadováno, aby příjemci měli zpracovaný plán pro správu výzkumných dat (DMP – Data Management Plans). Ano, náklady na publikování v Open Access a obdobné náklady jsou uznatelné vč. publikačních poplatků (APC – Article procesing chargé). Data Management Plan (“Plán správy dat”), by měl minimálně obsahovat: V rámci VES 2025 je již v ZD zakotvena povinnost pro příjemce, aby nejpozději při odevzdání první dílčí zprávy měl zpracovaný plán pro správu výzkumných dat (stručný popis výzkumných dat, která budou v průběhu řešení projektu využita, shromažďována nebo vytvářena a způsobu nakládání s nimi) a tento plán v případě potřeby pravidelně aktualizoval a na vyžádání také předložil poskytovateli. V rámci VES 2023 a VES 2024 byla stanovena pouze obecná podmínka, dle novely zákona 130/2002 Sb., ve smlouvě, resp. v ZD, proto bude vyžadováno zpracování plánu pro správu výzkumných dat i u těchto běžících projektů, a to nejpozději k DZ za rok 2024. Příjemce příp. spolupříjemce není povinen zpřístupnit výzkumná data v případě: Ano, náklady na tvorbu plánu (DMP) k danému projektu a obdobné náklady na správu výzkumných dat (anonymizace, zpracování, ukládání…) jsou uznatelné. Dále jsou uznatelné i náklady na Data Stewarda, tj. odborníka na správu dat, či obdobnou odbornou pozici, ve výši potřebné pro daný projekt (koordinace, tvorba a správa výzkumných dat). Národní technická knihovna – https://repozitar.techlib.cz/entities/publication/b74f172d-5aad-4440-aa3f-7fb3667d401a Otevřená data – https://opendata.gov.cz/start
Gender v HR a genderová dimenze ve výzkumu
Za instituci je možné vyplnit způsob prokazování genderové rovnosti pod ikonou „Nastavení org.“ do části „Principy genderové rovnosti“, tyto údaje přidává role „Uchazeč“ (jsou platné pro celou instituci). Do této části, namísto textu, či jako jeho doplnění, je možné vložit také odkaz (na web) na Plán genderové rovnosti (GEP), HR Award, implementaci Strategie rovnosti žen a mužů na toky 2020-2030, vnitřní směrnici VO či jiný obdobný dokument, prokazující aktivní přístup k podpoře nediskriminačního přístupu. Rada pro výzkum, vývoj a inovace – https://vyzkum.gov.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=952959 např. Strategie rovnosti žen a mužů na roky 2020-2030, Genderová rovnost ve výzkumu a vývoji – příručka pro poskytovatele – RVVI, plán genderové rovnosti https://vyzkum.gov.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=1005967. Národní kontaktní centrum – gender a věda – www.genderaveda.cz např. https://genderaveda.cz/plany-genderove-rovnosti-geps/, https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2021/01/NKC_Jak-na-zmenu-A5_2021_WEB-1.pdf V rámci konkrétního projektu by měla být integrace genderové dimenze popsána (napříč přílohou „popis projektu“), nejčastěji v části „vyjádření podstaty projektu a jeho návaznosti na Program“, pokud je to pro řešení projektu relevantní, popis dopadů na řešení možných biologických odlišností (pohlaví) nebo odlišností ve zkušenostech a potřebách žen a mužů (gender). Některé výsledky řešení projektu mohou mít nižší relevanci, pokud nebyly např. zohledněny fyzické rozdíly mezi ženami a muži apod. Vždy by pak mělo být zdůvodněno, proč genderovou rovnost nelze uplatnit např. v rámci bodu „informace o (personální i materiálně technické) připravenosti“, kdy není možné zajistit vyrovnanější zastoupení žen a mužů v rámci řešení projektu (např. pohlavně specifické nádorové choroby, ultra-vzácná onemocnění apod.), v části „očekávané výsledky“, pak v případě, že výsledný dopad řešení projektu nepřináší ženám a mužům stejný prospěch apod.
Rodinná politika a řešení projektu
V rámci podávání návrhu projektu lze u Podprogramu 2 (Podpora rozvoje juniorních výzkumníků – Juniorské projekty) odečíst dobu, kdy navrhovatel/ka pobýval/a na mateřské nebo rodičovské dovolené, prodělal/a dlouhodobou nemoc, případně z obdobných objektivních důvodů přerušil/a vědeckou kariéru, od časového limitu 8 let od udělení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu. Tyto skutečnosti (udělení titulu, rodičovská dovolená apod.) dokládá navrhovatel/ka pouze prostřednictvím čestného prohlášení. Pro hodnocení návrhu projektu v rámci „standardní“ sekce (Podprogram 1) je vhodné tuto skutečnost uvést do přiloženého CV. Při hodnocení návrhu projektu se přihlíží k přestávkám v kariéře z důvodu mateřské a rodičovské dovolené, dlouhodobé nemoci či dlouhodobé péče o rodinného příslušníka nebo blízkou osobu. V rámci řešení projektů umožňujeme změnu řešitele/lky po dobu mateřské a rodičovské dovolené tedy např. jen na dobu určitou „od-do“ (v praxi se často mění spolu/řešitel/ka pouze na dobu trvání mateřské dovolené). Jelikož podporujeme aplikovaný výzkum, kde se jednotlivé soutěže vždy vypisují pod Programem, který je časově omezen, není u nás možné přerušení projektu. Taktéž je možné požádat o zkrácení úvazku řešitele/ky (v rámci řešitelského týmu, pak bez žádosti o schválení změny) z důvodu rodičovských povinností, péče o závislého člena rodiny či obdobných důvodů. Lze příp. také požádat o prodloužení doby řešení projektu (bez nároku na další účelovou podporu, avšak i do prodlouženého roku řešení lze převést nespotřebované prostředky v rámci FÚUP a NÚUP). Návrat do zaměstnání, vč. případného souběhu s čerpáním mateřské či rodičovské dovolené, musí být v souladu se Zákoníkem práce a jinými pracovněprávními předpisy (např. přivýdělek při mateřské dovolené u stejného zaměstnavatele, u kterého je čerpána mateřská dovolená, musí být založen na odlišném pracovněprávním vztahu a nesmí se jednat o shodný druh činnosti jako v původním pracovním poměru, tedy stejný druh práce dle § 34b odst. 2. zákoníku práce) Ano, tyto náklady lze zahrnout mezi doplňkové (režijní) náklady, pokud vzniknou v přímé časové a věcné souvislosti při řešení projektu. Vykazování těchto nákladů by mělo být ošetřeno ve vnitřním předpisu příjemce.